Pages

Friday, July 6, 2007

Freud


Kl 15-17. Jag låg i soffan och försökte vila men kunde inte släppa min Rubiks kub. Jag gav mig flera gånger och lade kuben på bordet men kände mig inte mer avslappnad för det, snarare tvärtom, så jag fortsatte skruva.
När jag senare skulle somna för natten hade jag för mycket restless legs och började läsa Freud, varvat med yogaliknande benövningar. Tanken på en psykolog som försöker bota någon genom att tvinga dem fördjupa sig i sina undermedvetna perversioner gjorde mig inte så sömnig heller, utan mer alert paranoid.



Fallet Dora:
En dotter reagerar negativt på att hennes pappa är otrogen mot hennes mamma och försöker få honom att sluta träffa den andra kvinnan. Den andra kvinnans man börjar flörta med dottern. Freud konstaterar att dotterns känslomässiga problem består i att hon inte bara har känslor tillbaka för den andra kvinnans man, utan också är förälskad i sin egen far och den kvinna han har en affär med.
Sånt kan inte vara bra att läsa innan man somnar. De drömmar man riskerar få kan säkert vara lika skadliga som en terapitimme under psykoanalysens födelse.



Remedios Varo:Woman leaving the psychoanalyst




No comments:

Post a Comment