Pages

Friday, October 28, 2011

Tripos och ritbord

Jag är inte så våldsamt rik nu då eftersom jag varken har csn, lön eller bidrag. Ingenting med andra ord. Min vanliga reaktion i sådana situationer är att genast börja bränna pengar för att springa den ekonomiska krisen till mötes istället för att vänta på den. Man kan ju inte tackla en fiende på avstånd. Det är ett Filifjonkan-resonemang.
"Nu går allting på tok. Äntligen. Nu behöver jag inte vänta längre." (ur "Det osynliga barnet" av Tove Jansson)
Planerar att köpa en iphone 4 på avbetalning bland annat.

Det går att köpa triopsägg och föda upp djur från dinosaurietiden hemma. Klart jag vill göra det då också. Istället för att välja paketet med tillhörande plastakvarium köpte jag ett riktigt. Många projekt i ett, perfekt. Aquascaping, fiskuppfödning, lyckas kombinera vatten med elektricitet, få fram tillfredställande akvarieljud.


Jag märkte att ljudet förändrades beroende på hur man riktar syretillförseln. Det kan vara antingen brusande, surrande eller porlande. Jag föredrar att diskanten i porlandet överröstar surrandet så mycket som möjligt.
När jag mixtrade med där blev det plötsligt baksug och vattnet började rinna ut ur lufttuben längs med elkabeln till filtret. Från akvariet till eluttaget. Spännande!

Motstod en impuls att fånga in en nattfjäril att ha fängslad i någon sorts terrarium för insekter. Jag vill att min lägenhet ska vara ett eget ekosystem... Mitt dagdrömmande drar alltid iväg på det där sättet.

All slags ommöblering är obehagligt, trots att det samtidigt är roligt. Det är regel att jag måste få panikattacker av en eller annan anledning när jag ska sova, så i natt valde jag att få panik över det här.
Det står ju ett akvarium här inne, alltså kan det inte vara min lägenhet. Och jag är ingen akvariemänniska, alltså kan jag inte vara mig själv. Typiska overklighetskänslor man kan få när paniken förstör det logiska tänkandet.
Hyperventilerade omlott med att jag dagdrömde mysigt om hur jag ska få till min nanovärld. Började fundera över hur det skulle se ut om fiskar hade luftakvarium med kaniner i. Somnade och drömde mardrömmar om att jag kissade på mig.

Kanske borde man vänta med fler, liknande chocker, men jag vill ha ett ritbord. En av de saker jag hann uppleva under min korta tid som konststudent är att ett ritbord får mig att vilja rita på ett sätt jag aldrig känt tidigare. Att arbeta i rätt vinkel gör otroligt mycket.


Försökte scanna några teckningar igår. Först när det finns en jpg-fil känner jag att processen nått sitt slut och jag kan börja på nya arbeten. Tyvärr fattar inte min skrivare att det inte gör något om färgpatronerna är slut när man bara ska scanna. "Du, jag har inget färgbläck!" säger den varje gång jag trycker på scan, och det är allt som händer.

Alla dessa projekt ger en illusion av att något viktigt är i görningen, och kan hjälpa till att motverka vad jag kallar arbetslöshetssyndromet. Det har en samling symptom som apati, tidsförvirring, stegvis försämrad självkänsla, dåliga matvanor som försämrar det psykiska tillståndet ytterligare. Onda cirklar. Ju längre tid det pågår, desto svårare blir det att ta sig tillbaka till ett yrke eller studier igen.

Jaja, nu ska jag skära till akvariebakgrunden med mattkniv.

No comments:

Post a Comment