Pages

Wednesday, December 13, 2006

Smakcirkeln

"Erozja" - Jacek Yerka

Varit på bibliotek i egenskap av Någonting (inte praktikant och inte anställd), och jag har något intressant (?) att säga om böcker.
Texten på ryggarna av böcker tryckta i Sverige är vridna så att man får luta huvudet åt höger, men med böcker från Tyskland är det tvärtom. Och ska man leta i en bokhylla med franska böcker får man nicka med huvudet fram och tillbaka, för de har tydligen inte bestämt någon standard där.
Hur kan ett sånt ickesystem överleva i effektivitetens tidsålder?

När jag kom utanför gymnasiets dörrar spottade jag som vanligt ut snusen jag haft liggandes, långt borta hos visdomständerna, i närmsta papperskorg. Upplevde något oväntat: en stark förnimmelse av jordgubbskräm lade sig i munnen, trots att det var månader sedan jag senast åt jordgubbskräm.

Jag började tänka på de synexperiment som finns där man stirrar på en bild länge, och sen stirrar på en vit yta och där samma bild uppkommer, men i färger som är motsatserna till originalets.
Kan samma sak ske med smaker? Snus och jordgubbskräm är ganska motsatta av sig.

För att undersöka saken vidare har jag gjort en smakcirkel.

Vad kan man då komma fram till genom att titta på den här bilden? Jo. Jordgubbskräm är högst upp och snus är åtminstone nästan längst ner. Om man jämför med grönmögelost tycker jag ändå att snus är mer salt, och osten mer besk. Därför anser jag att min teori är fullkomligt korrekt och världsomvälvande. Teorin om att man på något sätt kan uppleva motsatssmaker, efter att ha sugit på något (exempel vis en snus) under en längre tid.

Nej, nu får jag sluta tänka vidare på allting som går att associera till något annat, så att jag kan koncentrera mig på att titta på That 70's show.
Jag måste bara citera något ur serien, som är förbluffande likt ett händelseförlopp från en halv månad tillbaka, ur mitt eget liv.

Eric: Okay, now what would Hyde want? Something... stolen.
Donna: Stolen's good. But do you know what's better? ... Stolen and dirty! So what's a good gift for Hyde that's stolen and dirty?
Kelso: Someone elses pig! No.. no wait! I got it, I got it! A street sign! We'll steel it, so it will be stolen. And it's dirty, so it will be dirty.

Ett par plåtpilar fick jag. Men de är inte smutsiga längre. Jag tvättade dem innan jag hängde upp dem på väggarna.



Jag känner att jag har sug efter något knarkigt, men jag känner inte vad. Det kan vara nikotin, socker, koffein eller alkohol. Minst troligt är nikotin, eftersom det tillförs i ett konstant flöde. Det känns inte som socker heller.. Jag får alltså vänta spänt på kaffebryggarens arbete och hoppas på det bästa.

No comments:

Post a Comment