Pages

Sunday, August 3, 2008

Baklänges




Hittade inte diskproppen - diskade i en stor skål. Diskproppen töade stegvis fram ur en hög bestick. Vad mer kan ha hänt de senaste timmarna?

Det har varit ett svårt minnespussel att hålla igång min humörkartläggning. Jag minns vad jag har gjort, men inte om det var samma dag eller en annan. Om något hände på en dag eller en natt är lättare att minnas, det är en väsentlig skillnad på dagar och nätter och då pratar jag inte om ljus och mörker. På dagarna kan man ha kontakt med människor man känner och utnyttja samhällets utbud av varor, tjänster, telefonköer och transporter, på nätterna får man klara sig själv. Dag/natt-statusen på tillvaron formar alltså i stor grad vad man får för sig att ta sig till.

För att få överblick över mig själv och tiden, så att jag kan applicera ångestskalan över alltihop, skrev jag en kronologiskt bakvänd berättelse.

  • lördag var nyss
  • innan dess sov jag
  • gick och lade mig 5 på eftermiddagen
  • innan dess var jag vaken en natt och en dag
  • på dagen var jag i ett naturreservat, på Lidl, mixtrade med bloggar och försökte få mig att gå och lägga mig
  • på natten såg jag på en dokumentär om (Stephen) Hawkings paradox, letade andra dokumentärer, började laga mitt skrivbord och organisera påminnelselistor i en pärm



För att få utmattningen att vinna över sömnfobin där vid näst sista punkten gav jag mig först ut i skogen och plockade blåbär. När affärerna öppnat tänkte jag tvinga mig att gå runt tills jag hittat något jag ville ha som var mer onödigt och glädjande och mindre av en vanlig praktisk inköpsdetalj. Om jag hitta gör-dina-egna-pins-maskinen som brukade finnas i leksaksaffären kanske, men nej, någon klassisk nöjesshoppingen blev det inte. Det slutade på Lidl där jag gjorde så gott jag kunde, vilket inte var särskilt dåligt faktiskt. Jag hittade saker jag aldrig ätit, och köpte sådant jag annars väljer bort för att det är för onödigt, onyttigt eller lyxigt.
Det var gnocchi - italienska små potatisbollar, fortune cookies, rödbetssallad, tomatjuice, müsli, helt vanliga cornflakes (åratal sedan jag åt det), sorbet, en grekisk olivtvål och jordnötter med tsatsikismak.


No comments:

Post a Comment