Pages

Saturday, May 27, 2006

Matrisen och Malacandra

Hos föräldrar. Det gick inte så bra med sömnen inatt heller. Katten jag försökte sova jämte upphörde aldrig att spinna, hon spinner i sömnen också.
När jag lyckats somna i en soffa ringer dörrklockan. Det är en tysk man på altanen som önskar köpa fiskekort. Jag minns aldrig hur det går till, vad det är för priser och regler. Försöker förklara att jag inte vet vad jag gör med enstaka tyska ord jag minns.
Efter detta är jag klarvaken, skärrad.

Igår köpte jag mitt första digitala armbandsur för 40 kr på Lidl. Det sades vara vattentätt. Jag var tvungen att prova om det stämde, och det gjorde det inte.

En av nätterna läste jag ut i sista delen i Sprawl-triologin, av William Gibson. Har fortsatt på en annan triologi också, av CS Lewis. Glöm Narnia, "Uflykt från tyst planet" är guld!
Har känt ett starkt behov av att prata om allt jag läst.
Ibland kan mina intressen inte hålla sig kvar i huvudet, trots att jag märker att andra är totalt ointresserade av att höra om dem, eller till och med blir besvärade. Ju tråkigare de ser ut att ha det, desto snabbare pratar jag, för att hinna säga så mycket som möjligt innan de ber mig hålla käften. Jag blir allt mer osammanhängande, vilket blir ännu störigare.

"Matrisen är bebodd av artificiella intelligenser! Det är inte omöjligt att det blir så i framtiden. Långa svajande varelser, det är ju svagare gravitation på Malacandra. Jag undrar om det innebär att de har högre densitet också, molekylerna borde packas tätare. Och aliens som levt så länge att de studerat hela evolutionen på jorden! Jag vill också ha simstim-läsare bakom öronen. Simulated stimulation - man upplever vad andra upplever, på håll! Nervsystemen blir liksom ihopkopplade. Det är inte omöjligt att det blir så i framtiden. Har digitala varelser existentiell ångest? "

När ämnet sedan egentligen är helt uttömt, börjar jag om från början, eller nämner poänglösa smådetaljer, för att kunna fortsätta prata om det.
Detta hände senast när jag, för tillfället, förstod relativitetsteorin. Tyvärr verkar man bara kunna känna att man förstå den korta stunder, innan konceptet blir helt absurt igen.

No comments:

Post a Comment