Pages

Thursday, July 6, 2000

Om centrifugen kunde tala


Bara namnet säger allt. Tvättmaskin.
Det börjar på tvätt. Hemkunskap. Och slutar på maskin. Teknik.
...Fick det i alla fall att börja snurra, och sen satte jag mig och läste.
    Efter kanske 2 timmar satt jag där i köket och syster stekte korv.
"Nää, nu får det vara nog!... Är det centrifugering det där nu då eller?"
"... Om centrifugen kunde tala" sa syster, (med anspelning på titeln på min bok. "Om änglar kunde tala".)

Kommunikation mellan människa och maskin. Det går ut på att människan ger order som maskinen lyder... men jag kan ju inte språket. Jag vet inte vad jag ska säga.
Så jag sa inte mycket.



Hittade det där stearinljuset, och tände det. Satte mig ner och stirrade in i luckan. Försökte förstå.
Suuuck, uppgivning.... Vad var det nu Horatio sa till vålnaden?
"Vad är du som.. stör nattens frid och...... och vågar ta den skepnad som Danmarks förre konungen så ofta bar... hade."
    Hon med sin korv. Hon och sitt juli.
"...... Du sitter på golvet med benen i kors framför en tvättmaskin med ett stearinljus i handen mitt i sommaren och läser vinterdikter..."
"Hamlet. Hamlet."
"Jaja."
Och så som vanligt, med den där tillgjort bekymrade minen:
".....Det blir nog bra ska du se."

No comments:

Post a Comment