Pages

Friday, October 4, 2013

Pessimistens visa

Jag har ångest. Det tål att sägas oräkneliga gånger.

Bakdäcket på min cykel är punkterat.
Kompostpåsen läckte.
Det är fruktflugor här.
Min kanin är uttråkad.

Min gycklare är i Stockholm.
Jag varken kan eller får städa hans bil.
Jag har ingen Jägermeister.
Jag har inga vindruvor.

Jag svettas när jag sover.
Jag har två dagars underkläder kvar
Jag får inte plats med mer på skrivbordet.
Jag tappade väckarklockan i golvet.

Datorspelet har börjat bli jobbigt svårt.
Jag fryser ofta om händer och fötter.
Det finns inga kanaler på min TV.
Jag har inte råd att köpa både en ny cykel och en ny dator.

Jag riskerar att snubbla över en nätverkskabel.
Jag har ingen micromat kvar.
Den där boken i förra inlägget var ju slut snart också.
Jag kan inte koncentrera mig när jag läser.

Jag har ångestfinnar.
Mina pupiller är för stora.
Mina ögonbryn har vuxit ihop.
Jag glömmer att betala räkningar.

Jag kan inte vattna blommorna och samtidigt vara säker på att jag inte spiller på viktiga papper.
Jag har känslor för andra som jag vill bli av med, både bra och dåliga.
Det är minst en halv kilometer till närmsta matbutik. Kanske lite mindre.
Om jag bara har kaffe och nikotin kommer jag inte gå dit.
Ska jag äta knäckebröd till middag eller!?

Jag vill ha en ny taklampa och en ny datormus.
Jag köpte en ny taklampa, men den hänger inte i taket.
Jag köpte en ny datormus också, men den är inte inkopplad.
Det finns varken juice eller juicen i konservburkar med ananasringar i kvar.
Det finns inga ananasringar heller i de saknade konservburkarna.

Jag får hjärtklappning av att ha kanske-planer för ikväll.
Mina närmsta vänner har flyttat till andra städer.
Jag klev in ett häftstift i foten en gång.
Jag slog i huvudet i en hylla för några veckor sedan.

Alla jag kan ligga och bara krama om är frånvarande.
Det är jobbigt att vara så populär att det finns flera av dem.
Det är jobbigt att ha ett sånt självförtroende i kombination med en så usel självkänsla.

Att bara ha en timme på sig att bestämma om man ska riskera att göra ett stort misstag.

No comments:

Post a Comment